“Estem satisfets amb la facilitat d’accés dels punts de reciclatge”

Entrega del premi
Andreu Riba, Conseller del Comú d'Encamp i Yulia Kharchanka, guayadora del premi
Andreu Riba, Conseller del Comú d’Encamp, i Yulia Kharchanka, guanyadora del premi.

Encamp, 17 de setembre del 2024.- Sra. Yulia Kharchanka guanya el premi del sorteig ReciblemBé organitzat pel Comú d’Encamp. Durant el període del 5 al 15 de setembre, es va dur a terme un sorteig per promoure la conscienciació del reciclatge i la recollida selectiva a través de les xarxes socials de ReciblemBé.

Hi han participat més de 130 persones, majors de divuit anys i residents del Principat. Havien de seguir el perfil Instagram de @reciclembe, pitjar el botó “m’agrada” a la publicació del sorteig i comentar que millorarien a la seva parròquia. També hi havia la possibilitat de participar a través d’una butlleta que trobaven en línia i dipositant-la al servei de Tràmits del Comú d’Encamp.

De tots els comentaris que els participants han deixat, podem destacar que en general, els ciutadans estan contents amb la facilitat d’accés dels Punts de Reciclatge. A més de notar una satisfacció general, destaquem propostes de millora com per exemple afegir més punts de recollida d’oli i de piles.

El dimarts 17 de setembre a les 14 hores, s’ha realitzat el sorteig al menjador del casal on el Conseller del Comú d’Encamp, Andreu Riba, li ha entregat a la guanyadora el premi valorat en 100 € proporcionat pel Comú d’Encamp.

Premi Comú d'Encamp
Lot de marxandatge del Comú d’Encamp, valorat a 100 euros.

Dia Mundial del Medi Ambient: junts per una Andorra més sostenible

Dia Mundial del Reciclatge

Avui, en el Dia Mundial del Medi Ambient, a ReciclemBé volem reiterar el nostre compromís amb la preservació del medi ambient a través d’un reciclatge eficient. La sostenibilitat és una responsabilitat compartida i, amb la col·laboració de tots, podem aconseguir grans fites.

La importància de la recollida selectiva

La recollida selectiva de residus és una eina fonamental per reduir l’impacte ambiental i promoure una gestió més eficient dels recursos. En separar correctament els residus a casa o en l’entorn professional, facilitem el seu tractament i reciclatge, contribuint així a la reducció de les emissions de CO₂ i a la preservació dels recursos naturals. Davant qualsevol dubte, podeu consultar la nostra app! Descarrega-la des de l’App Store o Google Play.

    Reciclem Bé i els Punts EBUR

    En aquest esforç col·lectiu per una Andorra més sostenible, els Punts EBUR (Espai dels Bons Usos del Reciclatge) juguen un paper crucial. Aquests punts d’informació itinerants recorren les diferents parròquies del país per educar i conscienciar la ciutadania sobre la importància de la recollida selectiva i el reciclatge.

    El pròxim Punt EBUR el trobareu aquest dissabte 8 de juny, a la Festa del Medi Ambient, al Prat Gran de la Massana. No us ho perdeu!

    Promovent l’economia circular a través de la reutilització

    Un dels grans avantatges dels Punts EBUR és també la seva zona d’intercanvi de segona mà. Aquesta iniciativa permet que els objectes que ja no necessitem trobin una segona vida en mans d’altres persones, fomentant així l’economia circular. Reutilitzar és una forma efectiva de reduir la quantitat de residus que generem, ja que allarga la vida útil dels objectes i evita que acabin en un abocador.

    El medi d'Andorra
    Entre tots podem ajudar a preservar el medi ambient del nostre país

    El paper de tots en la preservació del medi ambient

    La participació activa de tots nosaltres és essencial per a l’èxit de la recollida selectiva i el reciclatge. A ReciclemBé creiem fermament que l’educació ambiental és la clau per conscienciar les noves generacions sobre la importància de cuidar el nostre entorn, per això organitzem diferents activitats i tallers, que no només estan adreçats als adults, sinó també als més joves!

    Què pots fer per contribuir a preservar el medi ambient?

    Tots podem posar de la nostra part per fer d’Andorra un lloc més net i verd. Aquí teniu algunes accions que podeu dur a terme:

    1. Reducció de residus: Intenta minimitzar el consum i la generació de residus optant per productes reutilitzables i evitant els articles d’un sol ús.
    2. Reutilització: Porta els teus objectes que ja no necessites i estiguin en bon estat als punts EBUR o a les deixalleries. El que per a tu és innecessari pot ser útil per a algú altre.
    3. Reciclatge: Separa els teus residus correctament. Utilitza els contenidors específics per envasos lleugers, paper+cartró, vidre, tèxtil… i deposita allò que correspongui a les deixalleries.
    4. Informació: Visita els nostres punts EBUR o consulta la nostra app per obtenir informació detallada sobre com reciclar correctament i altres consells ecològics.
    5. Participació en activitats: Participa en les activitats i tallers per aprendre més sobre sostenibilitat i reciclatge, com per exemple la Festa del Medi Ambient d’aquest dissabte!

    Recordeu que la sostenibilitat és una responsabilitat compartida. A ReciclemBé estem dedicats a promoure una recollida selectiva eficient i a fomentar l’economia circular. Amb el compromís i la participació de tots, podem aconseguir un futur més verd i sostenible, i recordeu que el millor residu és el que no es genera!

    Menys deixalles al Centre de Tractament de residus el 2023

    Disminueix la brossa que arriba al Centre de Tractament de Residus de la Comella (CTR). Segons es desprèn de les dades registrades l’any passat, la planta va rebre 49.284 tones de residus durant el 2023. Si tenim en compte que el 2022 s’hi van gestionar més de 50.000 tones, podem concloure que la brossa rebuda pel CTR va reduir-se un 3,7% respecte de l’any anterior. Es tracta d’una dada positiva, tenint en compte que a l’hora de gestionar els residus que generem es prioritza en primer lloc la prevenció com a opció més adequada, seguida de la reutilització, el reciclatge, la valorització energètica i l’eliminació.

    Les deixalles que arriben al CTR són principalment residus sòlids urbans, és a dir, els que es generen a les llars. En concret, la planta va rebre l’any passat
    27.523 tones d’aquest tipus de deixalles. També hi ha residus assimilables a urbans provinents d’indústries i comerços (7.906 tones); fangs humits procedents de les depuradores (4.781,34 tones); residus carnis (531 tones); i residus de tipus sanitari (66 tones).

    Així mateix, durant l’any passat el Centre de Tractament de Residus va exportar 634 tones de brossa. També es van portar a plantes estrangeres per al seu tractament 7.295 tones d’escòries, 1.223 tones de cendres i 616 tones de ferralla.

    Els nostres hàbits poden tenir un impacte important en la generació de residus. Per això és necessari que apostem pels productes sense embalatges, per la reutilització, la reparació d’objectes trencats o que deixen de funcionar, i pel reciclatge. Només així serem persones ecoresponsables.

    El canvi climàtic posa en risc el bosc: arbres morts i perill d’incendi

    Els boscos d’arreu del món estan patint les conseqüències del canvi climàtic a causa de l’alteració del règim natural de precipitacions i temperatures, que podríem resumir en el context Pirinenc en una major irregularitat de la precipitació i un major nombre d’episodis de sequera. És davant d’aquesta nova realitat que ens preguntem en quin estat es troba la massa forestal del país.

    A Andorra, en termes generals, tenim un nombre important d’arbres que estan al límit d’aprofitament de l’aigua disponible al sòl forestal. El fet és que les espècies vegetals recullen l’aigua en els mesos més humits per alliberar-la durant els mesos de més sequera. El context actual de sequera és un canvi pel bosc important i, per tant, els arbres que ara estan en situacions estressades, són més propensos a patir malures i atacs de patògens, per una baixada de defenses , que si es perllonga en el temps els pot debilitar fins a morir.

    Cal apuntar que la majoria de boscos d’Andorra tenen masses arbrades d’una certa edat (de 80 anys en amunt). Són masses majoritàriament regulars (la majoria d’arbres tenen la mateixa edat) i, per tant, evolucionen al mateix temps. Tenint en compte que la vida mitjana d’un pi al Pirineu s’allarga fins als 200 anys, els boscos d’Andorra estan arribant a l’equador de la seva longevitat. Tot i així, de la mateixa manera que en els humans, el ritme metabòlic i la capacitat de refer-se a canvis bruscos disminueixen amb els anys. Aquest fet implica que bona part dels boscos són vulnerables a sofrir alteracions irreversibles que podrien desembocar en un canvi important a nivell paisatgístic. Per pal·liar aquesta situació es recorre a les tècniques de la gestió forestal sostenible per tal de regular la competència i diversificar la composició arbòria dels  boscos, amb vistes a fomentar la seva adaptació a les condicions que succeiran amb el ja patent canvi climàtic.

    Un altre dels riscos que comporta la sequera perllongada és el perill d’incendi. Un fenomen que en certes ocasions pot ocasionar la pèrdua d’una gran superfície forestal en un curt espai de temps. Més enllà d’accentuar les mesures preventives i promoure actituds responsables que minimitzin l’ocurrència accidental d’un foc en període de sequera, els esforços dels comuns pel que fa la gestió forestal es centren en reduir la quantitat de restes vegetals que podrien alimentar un incendi, així com en incrementar la supervivència individual dels arbres a un eventual episodi.

    Amb tot, nosaltres com a ciutadans també podem col·laborar a l’hora de reduir el perill d’incendi. Abans d’anar al bosc ens hem d’informar de les condicions del risc al web www.incendis.ad així com de l’estat dels berenadors públics mitjançant consells i recomanacions de seguretat per a aquelles activitats que impliquin l’ús del foc.

    L’aigua, un bé que pot generar la guerra o assegurar la pau

    L’aigua pot crear la pau o desencadenar conflictes. Quan les persones tenen dificultats per accedir a l’aigua o aquesta està contaminada poden augmentar les tensions entre comunitats i països.
    L’escenari del qual partim és ja preocupant. Avui, aproximadament la meitat de la població mundial pateix escassetat severa d’aigua almenys durant un mes a l’any arran del canvi climàtic i altres factors. Amb l’escalfament global, es preveu que el risc de sequera i inundacions creixi. Els informes de Nacions Unides assenyalen que algunes zones del planeta, entre les quals es troba la Mediterrània, seran més perjudicades pels episodis de sequera. I això afectarà l’agricultura, i per tant la producció d’aliments.
    S’estima que les sequeres agrícoles en zones com la Mediterrània es duplicaran si les temperatures creixen 1,5º. L’augment seria d’entre el 150% i el 200% si la temperatura global creix 2º. És més. L’ONU alerta que aquest risc es podria multiplicar per tres amb comparació a l’escenari projectat amb un esclafament global de 2º si s’arriba als 3º.
    Els impactes negatius del canvi climàtic en l’agricultura, la ramaderia i també la pesca farien créixer la desnutrició i la mortalitat relacionada amb l’alimentació. Les xifres són alarmants. Segons Nacions Unides, les projeccions indiquen que el canvi climàtic posaria entre 8 milions i 80 milions de persones en risc de patir fam a mitjan segle XXI. Tot plegat faria augmentar els riscos a escala global, conclou.


    Davant d’això, l’ONU avisa que a mesura que augmenten els impactes del canvi climàtic és necessari unir-se, dins dels diferents països i entre aquests, per a protegir i conservar el recurs més preuat: l’aigua.
    El fet és que més de 3.000 milions de persones arreu del món depenen d’aigua que travessa les fronteres nacionals. Amb tot, només 24 països tenen acords de cooperació relatius als recursos hídrics que comparteixen.
    La salut pública i la prosperitat, els sistemes alimentaris i energètics, la productivitat econòmica i la integritat ambiental depenen del bon funcionament i de la gestió equitativa del cicle de l’aigua.
    És per això que Nacions Unides celebra aquest 22 de març el Dia mundial de l’aigua amb el lema ‘Aigua per la pau’. Quan cooperem en matèria d’aigua, creem un efecte en cascada positiu, promovent l’harmonia, generant prosperitat i fomentant la resiliència vers els desafiaments comuns.
    L’aigua no és només un recurs que s’aprofita i pel qual es competeix. És un dret humà. Per això cal que ens unim a l’entorn de l’aigua i l’utilitzem en favor de la pau. Només així crearem les bases per un futur més estable i pròsper. Només així podrem viure en un món segur i en pau.